Tuesday, October 27, 2009

Analisis pasca-attachment

Clinical attachment dah sampai ke minggu terakhir. woooohoooo Jumaat ni last day. sekarang adalah masa terbaik untuk buat rumusan tentang 4 bulan usiaku yang telah dihabiskan di 4 tempat berbeza. Lepas ni aku sibuk buat laporan (huargh...banyak gler, muntah kertas la aku kali ni). *nama tempat ni korg pandai2 la cari ek~ala2 P&C sket

Tempat 1: membentuk professionalisme, mendapat bimbingan yang diperlukan. Datin & barisan doktor pakar adalah mentor yang bagus. Jururawat~sgt2 membantu di wad, they'll just let you do your stuff. Asalkan ada keinginan nak belajar anda boleh hidup kat sini.

Tempat 2: Perlu extra effort to build rapport with the staff, so that you can do your job and get their assistance. In district posting, being people's people is sooo important. Rasa bosan adalah cabaran utama di sini kerana kes tak banyak kadang kala membuatkan anda loose interest. Tangani rasa bosan agar anda dapat mengekalkan minat hingga ke akhirnya.

Tempat 3: Kembali ke bandar...forensik adalah tempat yang membantu anda menguasai anatomi dengan lebih baik. Perlu fokus pada sikap kerana setiap tingkah laku anda sentiasa diperhatikan dan dinilai. Layanlah staf dan Prof seperti keluarga~ u'll be so happy to be part of forensic family. Kat sini aku berdisiplin sesangat...terbaek :-bd

Tempat 4: Sama seperti tempat 2 tetapi tempat 4 lebih sibuk dan pelbagai kes boleh dijumpai. Cabarannya, di forensik kita terbiasa berkomunikasi (kuliah, perbincangan) dengan ketua jabatan. Di tempat 4 komunikasi menjadi terhad+rasa halimunan. Perlu lebih berdikari agar dapat mengekalkan minat dan mencapai objektif.

Kepada sahabat2 yang bakal ke clinical attachment semeter depan atau semester yang akan datang....selamat berjaya. Aku rasa sesiapa sahaja boleh survive~ perlu kuatkan semangat dan bersedia untuk perubahan.

No comments:

Post a Comment